?> GHID PENTRU PERSOANELE VIZATE PRIVIND PROTECȚIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL ÎN UE
Logo

GHID PENTRU PERSOANELE VIZATE PRIVIND PROTECȚIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL ÎN UE

blog-img

De la tranzacțiile bancare online la cumpărături, la rețelele sociale și la completarea declarațiilor fiscale online, transmitem tot mai multe dintre datele noastre personale.

Când vă prelucrează datele, organizațiile trebuie să vă ofere informații clare privind utilizarea datelor dumneavoastră, inclusiv informații precum:

  • în ce scopuri vor utilizate datele
  • temeiul juridic al prelucrării datelor
  • cât timp vor stocate datele
  • cu cine vor partaja datele
  • ce drepturi de bază aveți în ceea ce privește protecția datelor
  • dacă datele vor fi transferate în afara UE
  • faptul că aveți dreptul să depuneți o plângere
  • cum să vă retrageți consimțământul, dacă l-ați dat
  • datele de contact ale organizației responsabile de prelucrarea datelor dumneavoastră și responsabilul acesteia cu protecția datelor, dacă există

Aceste informații ar trebui prezentate într-un limbaj clar și simplu.

Datele cu caracter personal pot fi colectate și prelucrate numai într-un scop clar definit. Când vă colectează datele, companiile trebuie să vă spună în ce scop vor utilizate datele dumneavoastră. De asemenea, trebuie să se asigure că se prelucrează numai datele relevante și că datele nu sunt păstrate mai mult timp decât este necesar.

Exemplu: Ați cumpărat ceva online? Vânzătorul trebuie să colecteze numai datele necesare pentru îndeplinirea contractului. De asemenea trebuie să vă comunice informațiile enumerate mai sus și să șteargă datele când nu mai are nevoie de ele.

Să vorbim puțin despre drepturile noastre!

DREPTUL DE A VĂ ACCESA DATELE

Aveți dreptul de a solicita acces gratuit la datele personale pe care le deține o organizație și de a obține o copie într-un format accesibil.

Exemplu: Ați cumpărat produse de la un comerciant online? Doriți să vedeți ce știe un magazin online despre dumneavoastră? Îi puteți cere companiei să vă dea datele personale pe care le deține, inclusiv: numele și datele dumneavoastră de contact, datele cardului de credit, precum și datele calendaristice ale achizițiilor și tipurile de achiziții.

Ați cumpărat o aplicație și v-ați abonat la o aplicație de sănătate care să vă monitorizeze activitatea. Îi puteți cere operatorului aplicației toate informațiile prelucrate în legătură cu dumneavoastră: numele și datele de contact și toate informațiile colectate despre dumneavoastră prin aplicația respectivă, cum ar fi pulsul, performanțele etc.

DREPTUL DE A VĂ OPUNE

Dacă o companie vă prelucrează datele cu caracter personal fără ca dumneavoastră să vă fi dat consimțământul, aveți dreptul de a vă opune. În anumite situații însă, este posibil ca interesul public să primeze. De asemenea, aveți dreptul să vă opuneți în orice moment la primirea de corespondență de tip marketing direct.

Exemplu: Ați cumpărat online două bilete la un concert. După aceea, primiți reclame la concerte și evenimente care nu vă interesează. Informați compania de vânzări de bilete că nu doriți să mai primiți materialul publicitar. Compania ar trebui să înceteze a mai prelucra datele dumneavoastră pentru marketing direct și în scurt timp aceste e-mailuri să inceteze. Compania nu ar trebui să perceapă nici o taxă în acest scop.

DREPTUL DE A VĂ CORECTA DATELE

În cazul în care considerați că datele personale pe care le deține o companie în legătură cu dumneavoastră ar putea fi incorecte, incomplete sau inexacte, puteți cere corectarea acestora. Corectarea trebuie efectuată fără întârzieri nejustificate. Erorile din datele dumneavoastră vă pot afecta atunci când doriți să obțineți un credit, să încheiați contracte de asigurări etc.

Exemplu: Dacă doriți să încheiați o poliță de asigurare, dar observați că din greșeală, compania vă înregistrează ca persoană fumătoare, ceea ce vă mărește prima de asigurare de viață. Aveți dreptul de a contacta compania și de a solicita corectarea datelor.

DREPTUL DE A CERE ȘTERGEREA DATELOR ȘI DE A FI UITAT(Ă)

În cazul în care vi s-a cerut consimțământul pentru prelucrarea datelor dumneavoastră, puteți solicita companiei să sisteze prelucrarea retrăgându-vă consimțământul. Compania trebuie să dea curs cererii dacă nu s-a bazat pe vreun temei juridic pentru prelucrarea datelor dumneavoastră. Retragerea consimțământului trebuie să se poată realiza la fel de ușor ca și acordarea acestuia.

Dacă datele dumneavoastră nu mai sunt necesare sau sunt prelucrate ilegal, puteți solicita ștergerea acestora. Declarațiile controversate făcute de către oameni în mod public, de exemplu, nu pot fi șterse automat dacă păstrarea lor online este în interes public. Companiile trebuie să șteargă datele cu caracter personal colectate de la copii și prelucrate printr-o aplicație sau printr-un web site, la cere.

DREPTUL DE A AVEA UN CUVÂNT DE SPUS ÎN CAZUL DECIZIILOR AUTOMATIZATE

Unele organizații, cum sunt băncile, birourile administrației financiare și spitalele, utilizează algoritmi pentru a lua decizii în privința dumneavoastră, folosind datele cu caracter personal. Pentru aceste organizații este eficient, dar nu întotdeauna transparent, iar aceste decizii vă pot afecta din punct de vedere juridic sau pot avea un alt impact semnificativ asupra vieții dumneavoastră. În asemenea cazuri, organizațiile trebuie:

  • să vă spună dacă decizia lor este automatizată
  • să vă dea dreptul de a solicita analizarea deciziei automatizate de către o persoană
  • să vă permită să contestați decizia automatizată

Deciziile bazate pe prelucrarea automată sunt permise în anumite situații, de exemplu atunci când o anumită lege permite acest lucru.

Exemplu: Dacă solicitați un împrumut de la o bancă online. Vi se cere să vă introduceți datele, iar algoritmul băncii vă spune dacă banca vă va acorda împrumutul și vă prezintă rata dobânzii propusă. Trebuie să fiți informat(ă) că puteți să vă exprimați opinia, să contestați decizia și să solicitați implicarea unei persoane în proces, care să verifice decizia algoritmului.

DREPTUL DE A VĂ MUTA DATELE

Dacă datele dumneavoastră sunt folosite de o companie după ce v-ați dat consimțământul sau ați semnat un contract, puteți cere ca aceste date să vă fie returnate sau să fie transmise la o altă companie ale cărei servicii ați dori să le utilizați- acesta este dreptul la ”portabilitatea datelor”.

Exemplu: Dacă ați găsit un furnizor de energie electrică mai ieftin, îi puteți cere furnizorului dumneavoastră existent să transmită datele dumneavoastră direct către noul furnizor, dacă acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic.

CREDEȚI CĂ V-AU FOST ÎNCĂLCATE DREPTURILE PRIVIND PROTECȚIA DATELOR?

Puteți contacta organizația care deține datele dumneavoastră, sau puteți depune o plângere la autoritatea națională de protecție a datelor sau să vă adresați instanței naționale. Autoritățile de protecție a datelor le pot impune organizațiilor o serie de sancțiuni, inclusiv suspendarea sau sistarea procesării datelor și aplicarea unei amenzi.

Normele UE privind protecția datelor vă oferă mai mult control asupra datelor dumneavoastră cu caracter personal, ca să puteți face cumpărături, să transmiteți informații și să navigați pe internet fără emoții. Aflați-vă drepturile și preluați controlul.

 Sursă: Comisia Europeana